No llegim. I què! hi ha futbol, i bous, i...

Martes, 22 de octubre de 2013 | e6d.es
• Sixto Ferrero
L’opinió d’un taciturn, articles per a la reflexió cívica

._000243
Fa uns dies un estudi afirmava que no llegim. Que llegim molt poc o quasi res. Molt poc en castellà i en valencià menys encara. L’estudi declarava que els xiquets de primària malgrat llegir molt poc ho feien més que no els de secundària, on l’hàbit de la lectura només era present de manera residual. Aquest estudi no aporta res de nou, només varien les xifres, els percentatges, però les conclusions, els resultats són els mateixos des de fa anys. Recorde que quan jo anava a l’escola ja se’n parlava del tema, ja deien als pares que cali llegirem un poc cada dia, de nit, després de dinar o de matí, o aprofitar els caps de setmana per a llegir, i sembla que la cosa, l’exigència de la lectura, el crear l’hàbit, no ha millorat des de fa trenta anys. Per què? Senzillament perquè és un mal endèmic de la societat. Bàsicament trobe dos motius, el primer és que els educadors no han sabut o no han pogut fer veure la utilitat de llegir i en segon terme la societat pateix d’incultura eterna. De pares a fills s’ha transmès l’hàbit de la mediocritat, del fer-ho fàcil sense maldecaps ni preocupacions, d’anar fent per tal de passar-ho bé, no s’ha exigit perfecció en qualsevol àmbit de la vida. Quan no ha sigut per una cosa ha sigut per altra i les famílies no han vist la necessitat d’exigir els seus fills una perfecció que els conduguera a superar-se. Tenint en compte les excepcions, no cal que tothom es done per al·ludit, però, no ho dic jo, molts erudits afirmen que som excessivament incultes.
Tot açò té una clara evidència, de xifres, de percentatges. La crua realitat que demostren el números que no fan, si més no que deixar a les clares la situació. L’últim estudi PISA sobre comprensió lectora i càlcul matemàtic en els adults deixa clar que tenim un paupèrrim nivell de comprensió lectora i baix control de l’aritmètica. Aquests adults probablement són els alumnes de primària de fa trenta anys que ja llegien poc, la qual cosa fa pensar que si ara, trenta anys després, tornen a dir-nos que els xiquets de primària i secundària llegeixen poc, el resultat dels informe PISA sobre comprensió lectora i càlcul matemàtic dels pròxims anys tornaran a deixar-nos amb l’evidència del fracàs de societat que entre tots estem portant a terme.
La manera de capgirar açò? Que la comprensió lectora es fonament amb temàtiques futbolístiques, amb terminologia taurina, amb vídeoconsoles i jocs autodestructius,... mentre tant, difícilment entendrem ni el prospecte d’una caixa de preservatius.
Sixto Ferrero