Almussafes - “És un escàndol que es facen milers d'hores extres en Ford amb la desocupació existent”

Martes, 17 de diciembre de 2013 | e6d.es
• Els sindicats CGT i STM aposten per la creació d'una bossa d'ocupació exclusiva per a moments de pics de producció amb la finalitat de generar ocupació

._000243
La taula redona sindical i ciutadana organitzada per ADA (Associació de Desocupats Actius) d'Almussafes per a debatre solucions a la desocupació a Almussafes no va estar exempta de polèmica. De fet, les opinions defeses per Miguel Rosaleny, secretari comarcal de la secció sindical de CCOO, divergien molt de les esgrimides pels representants de les dos centrals sindicals amb representació minoritària en la factoria, Antonio Pérez, per la CGT, i Paco González, de la STM Intersindical Valenciana. Les divergències d'opinions quant a les possibles solucions a la desocupació en la localitat d'Almussafes, argumentades per part de tres dels quatre sindicats amb representació en la factoria Ford, van protagonitzar la taula redona sindical i ciutadana, convocada per ADA Almussafes i celebrada divendres passat dia 13, en la sala de Juntes del pavelló poliesportiu.
L'anàlisi del sistema de contractació que habitualment utilitza l'empresa automobilística, i més concretament el que ha determinat l'últim procés de selecció de personal, o la possibilitat de posar en funcionament una bossa d'ocupació temporal específica per a la realització de les hores extres necessàries en les èpoques de pics de producció, no van obtindre el consens dels tres sindicats finalment presents en la taula, ja que el secretari general de la UGT, Carlos Faubel, va excusar la seua assistència al debat sindical en l'últim moment.
Davant de la pregunta plantejada per l'entitat convocant sobre la preparació més adequada per a obtindre un contracte en Ford, el secretari general de la Confederació General del Treball no va dubtar a censurar el mètode de “parentiu i amiguisme” que ha definit l'última onada de contractacions i el fet que un bon expedient acadèmic no facilite un lloc de treball en l'empresa. Esta opinió va ser compartida en la seua totalitat pel delegat del Sindicat de Treballadors del Metall, qui va afirmar que “per a entrar en la Ford bàsicament necessites tindre un padrí, o bé un cap de fàbrica o bé un contacte amb algun sindicat que practica polítiques mai esperables per una força sindical”. Respecte d'això, el portaveu de CCOO es va mostrar contrari a eixes afirmacions, defenent la lògica utilitzada en l'últim procés de selecció de 1.300 treballadores, en el que s'han seguit tres vies d'entrada. La primera és la de les enginyeries industrials, en la que s'han desenrotllat 1.000 proves per a contractar als 170 enginyers amb més experiència i formació. Un altre canal s'ha centrat en els cicles formatius mitjans i superiors en les branques d'electrònica, electricitat, automoció i mecànica, en els que de 2.000 tests, s'han formalitzat entre 700 i 800 contractes. I, finalment, ha tingut un gran pes la via dels no qualificats, que ha suposat 430 insercions, en les que s'ha primat l'experiència en el sector, i més concretament en un procés de treball a temps mesurat o en cadena.
Una altra qüestió que va protagonitzar bona part del debat va ser la plantejada per l'entitat convocant respecte de primar les noves contractacions, en compte de continuar apostant per la realització d'hores extra, ja que les dos centrals minoritàries van esgrimir la defensa de “no a les hores extra i sí al repartiment de treball”, per mitjà de la creació d'una bossa d'operaris que s'utilitze en els moments temporals de major índex de producció de vehicles, “una opció que generaria insercions laborals que agrairien molts parats”. “Són centenars de milers d'hores extra les que es fan en la factoria i és un escàndol que es plantege esta situació si valorem les llistes de parats”, van criticar ambdós. No obstant això, Rosaleny es va mostrar disconforme amb eixa possibilitat, al recalcar que el sector de la indústria - estable i amb inversions a llarg termini - no és el sector ideal per a implantar una bossa de fixos discontinus, ja que l'empresa requerix d'una continuïtat i estabilitat.
Ajuntament d'Almussafes