| Edició núm. | Any: 12 | Notícies: | Fotografies: | Comentaris d'usuaris:

 09/06/2016

POBLACIONS » Alzira » Educació i formació » Política

L'AMPA del Gloria Fuertes d'Alzira rebutja la decisió de liquidar el Programa Experimental Plurilingüe

Així ho han fet en una carta remesa a l'alcalde d'Alzira Diego Gómez


Amb el present escrit l'Associació de Mares i Pares del Col•legi d'Ensenyament Públic d'Infantil i Primària “Glòria Fuertes” d'Alzira li volem transmetre el nostre rebuig a la decisió que a partir del curs 2017-2018 el Programa Experimental Plurilingüe que s'imparteix al nostre centre es done per extingit, tal com el Sr. Director General de Política Educativa, D. Jaume Fullana Mestre, ens va traslladar en la reunió celebrada amb l’equip docent, juntament amb mares i pares present en el centre el passat 19 de maig de 2016.
Aquest rebuig no pretén posicionar-se en contra ni a favor de cap dels partits polítics que ens representen. De fet és important ressaltar que des de l'AMPA representem a mares i pares amb total independència respecte a les seves creences i/o afiliacions polítiques i que com és lògic entre els mateixos trobarem afinitats de tot tipus.
Més enllà de les ideologies de cadascun de nosaltres, ens trobem amb que les mares i els pares dels alumnes que cursen el Programa Plurilingüe així com els docents del col•legi rebutgen, amb fonaments que posarem a continuació de manifest, la suspensió del Programa Plurilingüe tal com s'ha anunciat.
 
“…el domini simultani del valencià,
castellà i anglès per part de l'alumnat…”
 
Just 7 anys abans de la reunió que celebrem en el Col•legi amb el Dir. Gral., l'Ordre de 19 de maig de 2009 va definir l'organització, estructura i funcionament d'aquest Programa Experimental Plurilingüe. En aquesta ordre s'estableixen entre uns altres: l'objecte, definició i objectius d'aquest Programa.
Considerant les raons argumentades per D. Jaume Fullana per a l'extinció del mateix, és essencial destacar que aquesta Ordre:
- Defineix en el seu article 1 que l'objecte d'aquest model d'intervenció educativa possibilita “…el domini simultani del valencià, castellà i anglès per part de l'alumnat…”
- Entén en el seu article 2 per ensenyament plurilingüe aquella que “… permet que l'alumnat aconsegueixi un domini per igual en les llengües cooficials de la Comunitat Valenciana i millori la seva capacitat d'interactuar en un idioma estranger, arribant a aconseguir una competència comunicativa adequada en totes les llengües curriculars”.
- Precisa entre els objectius que enumera en el seu article 3 “Avaluar el grau d'adquisició de competència comunicativa de l'alumnat…”.
Aquesta Ordre es desenvolupa i li afecten les resolucions de 24 de Juny de 2009 i la de 13 d'Abril de 2010 ambdues de la Direcció general d'Ordenació i Centres Docents, per les quals es determinen els centres docents on s'aplicaran el Programa Experimental a partir dels cursos 2009-2010 i 2010-2011 respectivament. En ambdues es resol al seu apartat segon i en relació al desenvolupament del programa que “… les direccions generals competents i la inspecció educativa supervisaran en l'exercici de les seves funcions i de les seves competències, el funcionament correcte i la posterior avaluació dels projectes, amb la finalitat de verificar la seva realització, la qualitat i els resultats obtinguts”.
D'acord a aquest marc normatiu, d'obligat compliment per part de les pròpies administracions competents, i respecte a les explicacions que se'ns van traslladar en la citada reunió, ens veiem obligats a manifestar el nostre absolut rebuig amb la decisió i manera de donar per liquidat unilateralment aquest programa.
 
En virtut de tot això, l'AMPA del col•legi Gloria Fuertes d'Alzira posa de manifest que:
- No s'han presentat les avaluacions citades, ni resultat algun que pugui concloure que els resultats obtinguts fins al moment no hagin estat satisfactoris. Fins i tot en paraules del Sr. Director General “no s'han realitzat”. De fet no s'ha donat oportunitat que aquest programa hagi estat cursat ni per una sola promoció d'alumnes. I sense avaluació alguna s'ha decidit eliminar-ho.
- No estem d'acord amb el Sr. Dir. Gral. quan ens explicava que “el Valencià és una llengua amenaçada”. En cap cas ho és en relació amb l'ensenyament que es desenvolupa al nostre centre. I tampoc ho és als centres on es desenvolupa aquest programa ja que fins i tot des dels objectius i definició del mateix s'estableix que l'alumnat ha d'aconseguir un domini simultani del valencià, castellà i anglès i una competència comunicativa adequada en totes elles. Exemples que el coneixement del valencià i castellà està sent satisfactori són els guardons i premis obtinguts en certàmens literaris en ambdues llengües per alumnes del nostre centre.
- Es va esmentar que l'objectiu del canvi era desenvolupar una política d'educació global i consolidada en el temps, argument potser alguna cosa etèria però sobre el qual, en l'essencial, estem convençuts que la majoria de la comunitat educativa estaria d'acord. Ara bé, creiem essencial analitzar i comparar els beneficis de la metodologia i resultats del programa plurilingüe al mateix temps que s'haurà de fer amb els models nous que es pretenguin implantar.
Ens queda a més, una pregunta sense resposta, a la qual és necessari contestar per aconseguir l'objecte citat pel director general: Quins acords s'han aconseguit amb la resta de representants polítics per aconseguir que el model que proposen va a aconseguir la seva continuïtat davant futurs canvis als governs amb competències en Educació? Si a la fi és aconseguir una política d'educació integral, eficaç i consolidada en el temps és imprescindible fer-ho sobre la base d'un acord en el qual almenys la gran majoria de forces representades estigui conforme amb el mateix, i és un fet que la supressió d'aquest programa no aconsegueix aquest acord.
- Ens van argumentar que en tractar-se d'un programa experimental a qualsevol moment es podia suspendre. Però com ja s'ha posat de manifest, aquesta màxima és contrària a la necessitat d'avaluació dictada en l'Ordre que va implantar el programa i a les resolucions que ho van desenvolupar. I a més si ens acollim al seu significat en qualsevol diccionari trobarem diferents accepcions com per exemple, “que serveix d'experiment, amb vista a possibles perfeccionaments, aplicacions i difusió.”. O “que està fundat en l'experiència o que se sap i aconsegueix per ella”. De manera que abans de rebutjar el programa és indispensable complir el manat en normativa i disposar del temps i els mitjans suficients per avaluar-ho, fins i tot havent de poder treure les conclusions que permeti a tota la comunitat educativa beneficiar-se de les aplicacions que es poguessin implementar amb èxit en la resta de centres educatius.
- En el cas de l'argument que per igualar el sistema d'ensenyament cal prescindir dels centres que desenvolupen actualment el Programa Experimental Plurilingüe hem de precisar que:
- El desenvolupament de programes experimentals en qualsevol dels centres educatius públics ha redundat ja en aquest curt espai de temps, en benefici de tota la comunitat educativa.
El professorat ha tingut l'oportunitat de desenvolupar metodologies d'ensenyament pioneres (com per exemple mètodes sintètics d'aprenentatge de la lectoescriptura i metodologia CLIL), han participat en programes de desenvolupament i mobilitat del professorat finançats per la Unió Europea, han accedit i col•laborat amb projectes d'intercanvi de coneixements incloent estades en altres centres d'Europa.
Tots aquests coneixements es transfereixen i divulguen a la resta de la comunitat educativa al nostre territori per mitjà de la participació activa dels mateixos com a docents d'altres mestres en el CEFIRE (centres de formació, innovació i recursos educatius de la Generalitat Valenciana). Superant àmpliament el miler en nombre total de mestres que ha estat formats per part dels docents del Col•legi.
- L'existència de programes d'innovació i desenvolupament és un element essencial per aspirar al desenvolupament global de tota la societat i més quan aquests programes es realitzen en un àmbit tan important com l'Educació Pública. L'eliminació dels mateixos sense haver tingut l'oportunitat d'avaluar els seus pros i les seves contres de manera rigorosa i objectiu perjudica a tota la comunitat educativa, tira per terra una oportunitat històrica per a l'Educació Pública i en cap cas summa equitat al conjunt de l'ensenyament sinó que el que fa és eliminar a tots els centres (tant als adscrits al programa com als quals no ho estan) l'oportunitat que es continuï investigant, innovant, traient les conclusions oportunes per poder seguir millorant en els mètodes d'ensenyament.
Per tot això, creiem que s'ha de continuar desenvolupant aquest programa experimental plurilingüe i en general polítiques d'innovació i recerca sobre la base de projectes que de facto comportin, al mateix temps, diagnòstics i avaluacions serioses i objectives dels seus resultats.
Demanem que a aquest programa se li concedeixi el temps, els mitjans i el personal qualificat per avaluar els seus resultats. Estem convençuts que els beneficis que comporta ho fan extensible a altres centres de primària i secundària. En aquest sentit, l'Alcalde d'Alzira D. Diego Gómez es va comprometre en la mateixa reunió del 19 de maig en el CEIP Glòria Fuertes que desenvoluparà totes les accions necessàries per en la mesura de les seves possibilitats es doni continuïtat al projecte plurilingüe en l’ “I.E.S. Rei en Jaume” d'aquesta ciutat. Per a la consecució d'aquest propòsit sol•licitem que aquest compromís es traslladi al ple municipal i a totes les administracions competents perquè sigui un fet al moment en que es graduï la primera promoció d'alumnes adscrits al programa.
 
I li sol•licitem:
Tingui per presentat aquest escrit, se serveixi admetre-ho, i en conseqüència de tot això:
- Considere positivament el seu contingut a fi d'adoptar quantes mesurades siguen necessàries per aconseguir les demandes sol•licitades per l'AMPA del CEIP Gloria Fuertes.
- Manifeste el seu suport a la continuïtat del Programa Experimental Plurilingüe en totes les institucions al seu abast (Consell escolar Municipal, Ple de l'Ajuntament, Sol•licituds a la Generalitat Valenciana, etc.) i a través de tots els mitjans que explique a fi d'aconseguir que el mateix no s'elimine tal com ha anunciat la Direcció general de Política Educativa.
AMPA CEIP Gloria Fuertes de Alzira

Todas las noticias de Alzira en www.elseisdoble.com



El Sis Doble no corregeix els escrits que rep. La reproducció d'aquest text és literal; fidel a les paraules, redacció , ortografia i sentit de l'autor/s
  • 2Comentaris
    Imprimir Enviar a un amic

Notícies similars

AFEGIR UN COMENTARI

Escriu en aquest camp el resultat de la suma, en xifra

És obligatori omplir aquesta casella amb un nick o nom real. No utilitzar la paraula "Anònim" o similars

La direcció no apareixerà públicament però ha de ser correcta; en cas contrari, no se editarà el comentari. Es comprobarà l'autenticitat del e-mail, encara que no se farà públic, seguint la nostra política de privacitat.

* El comentari pot tardar a aparéixer perquè ha de ser moderat per l'administrador. * Ens reservem el dret de no publicar o eliminar els comentaris que considerem de mal gust, il•lícits o contraris a la bona fe; així com els de contingut de caràcter racista, xenòfob, d'apologia al terrorisme o que atempten contra els drets humans. * EL SIS DOBLE no té per què compartir l'opinió de l'usuari, ni es fa responsable de les opinions abocades. * Es recomana no abusar de les majúscules ni d'abreviatures. * Els comentaris han de guardar relació amb el tema del qual tracta la notícia. * No s'admeten comentaris de caràcter publicitari.