| Edició núm. | Any: 13 | Notícies: | Fotografies: | Comentaris d'usuaris:

 17/06/2025

POBLACIONS » General » Agricultura

LA UNIÓ denuncia que Sud-àfrica posa en risc continu la citricultura valenciana amb noves deteccions de Taca Negra

Les intercepcions amb matèries actives no autoritzades també pugen un 20% al maig respecte a l’any anterior


._000940
._000410
El sistema europeu d'alertes ràpides en aliments RASFF ha detectat al maig dos enviaments de llimes procedents de Sud-àfrica i infectats amb Phyllosticta citricarpa, el fong que provoca la temuda i perillosa malaltia del Citrus Black Espot o Taca Negra, segons denuncia La Unió Llauradora.
Aquesta circumstància posa en evidència que les primeres exportacions de cítrics de Sud-àfrica de la temporada als mercats comunitaris no es fan des de zones lliures de la malaltia i posen en risc a la citricultura valenciana amb la possible entrada d'una plaga letal que encara no es troba a Europa.
La Manxa Negra dels cítrics és una malaltia fúngica que afecta els arbres cítrics, causant taques fosques en les fulles i fruits i redueix de manera potencial la qualitat i quantitat de la fruita. Representa una amenaça fitosanitària de primer ordre per a la citricultura valenciana i europea. La introducció d'aquest organisme nociu en els cultius europeus, destinats majoritàriament al mercat europeu en fresc, suposaria un colp irreparable per a l'economia dels productors i per al medi ambient per l'abandó de superfície de cultiu.
Entre les intercepcions de maig destaquen també altres dos amb la plaga de quarantena Thaumatotibia leucotreta en alvocat i albergínia, la qual cosa suposa un altre risc latent que afectaria d'entrar a cultius importants com els cítrics, alvocat, magraner o caqui, entre altres.
L'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) va deixar clar en un informe recent que l'establiment de la Phyllosticta citricarpa és moderadament probable perquè els hostes sensibles estan àmpliament disponibles i les condicions ambientals en moltes àrees de cultiu de cítrics de la UE són adequades per a la producció, dispersió i infecció d'aquesta plaga. L'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA) també insisteix que la conca mediterrània és idònia, des del punt de vista climàtic, per al desenvolupament de la Phyllosticta citricarpa i, per tant, per al desenvolupament de la Taca Negra o Citrus black Espot en els cítrics i que el clima no suposa un factor limitant per a l'establiment i disseminació de la taca negra dels cítrics a Europa. En aquest sentit, a Tunísia existeix ja la presència de la Manxa negra o CBS des de l'any 2019.
La Comissió Europea té la responsabilitat de vetlar per la sanitat vegetal dels cítrics i evitar l'entrada de plagues o malalties. Si les autoritats comunitàries no són conscients del perill i no adopten mesures adequades per a evitar la seua introducció, podrien estar incorrent segons el parer de LA UNIÓ en una responsabilitat patrimonial pels danys
Dades amb matèries actives
No són molt millors les dades de maig d'intercepcions amb matèries actives no autoritzades. Les intercepcions de fruites i hortalisses de països tercers amb matèries actives no autoritzades a la UE o que superen el Límit Màxim de Residus (LMR) autoritzat tornen a pujar un 20% respecte a l’any anterior. De 60 intercepcions a maig de 2024 es passa a les 72 de maig de 2025.
En l'anàlisi dels cinc primers mesos d'enguany la xifra augmenta un 5%. De 364 en 2024 s'arriba a 383 de l'actual. És rellevant l'increment experimentat en l'alvocat amb una pujada al maig del 150%. Es tracta de cinc intercepcions procedents del Perú amb Clorpirifos i Cadmi. Si s'analitzen les matèries actives rebutjades es conclou que totes elles són matèries actives l'ús de les quals no està autoritzat per als productors de la Unió Europea o superen el Límit Màxim de Residus autoritzat a la UE, per la qual cosa es tracta d'una clara competència deslleial i un potencial perill sanitari per a les persones consumidores.
L'organització agrària reitera la necessitat d'establir mecanismes de reciprocitat en els estàndards de producció entre els productes importats i europeus. 
LA UNIÓ
El Sis Doble no corregeix els escrits que rep. La reproducció d'aquest text és literal; fidel a les paraules, redacció , ortografia i sentit de l'autor/s
  • 0Comentaris
    Imprimir Enviar a un amic

Notícies similars

AFEGIR UN COMENTARI

Escriu en aquest camp el resultat de la suma, en xifra

És obligatori omplir aquesta casella amb un nick o nom real. No utilitzar la paraula "Anònim" o similars

La direcció no apareixerà públicament però ha de ser correcta; en cas contrari, no se editarà el comentari. Es comprobarà l'autenticitat del e-mail, encara que no se farà públic, seguint la nostra política de privacitat.

* El comentari pot tardar a aparéixer perquè ha de ser moderat per l'administrador. * Ens reservem el dret de no publicar o eliminar els comentaris que considerem de mal gust, il•lícits o contraris a la bona fe; així com els de contingut de caràcter racista, xenòfob, d'apologia al terrorisme o que atempten contra els drets humans. * EL SIS DOBLE no té per què compartir l'opinió de l'usuari, ni es fa responsable de les opinions abocades. * Es recomana no abusar de les majúscules ni d'abreviatures. * Els comentaris han de guardar relació amb el tema del qual tracta la notícia. * No s'admeten comentaris de caràcter publicitari.