| Edició núm. | Any: 12 | Notícies: | Fotografies: | Comentaris d'usuaris:

 16/09/2014

POBLACIONS » La Pobla Llarga » Educació i formació » Política

En l’IES Pere d’Esplugues de La Pobla Llarga s’està treballant en unes condicions laborals que no s'ajusten a la legalitat

Hem remés una carta oberta a la Sra. Català, consellera d’Educació de la Generalitat Valenciana fent-li aplegar el nostre malestar


A diferència dels de la resta de l’estat,  en què l’inici de les classes de secundària i batxillerat s’ha establert entre el 11 i el 18 de setembre, els centres educatius valencians han començat el curs el 3 de setembre, deu dies abans que en anys anteriors. Amb açò no s’ha augmentat la càrrega lectiva, és a dir, no es faran més hores de classe, ja que el curs acabarà abans en la mateixa proporció. La comunitat escolar de l’IES Pere d’Esplugues ha preguntat en un escrit dirigit a la Consellera d’Educació “Què s'ha guanyat amb la decisió d'encetar el curs el 3 de setembre i acabar-lo el 10 de juny?”. I ací volem centrar la nostra reflexió.
Començar les classes el 3 de setembre ha suposat que el treball no s’haja fet amb el mateix grau d’eficiència que altres anys. I parlem del treball que està al darrere del fet específic d’impartir una classe, una activitat que no és visible per a qui no està a les aules, però que és fonamental perquè la qualitat siga la que els professionals pretenem i l’alumnat mereix. Per exemple, no ens hem pogut reunir per fer la transmissió d’informació sobre l’alumnat procedent de primària, necessària per saber quins xiquets necessitaran una atenció especial, cosa que altres anys hem fet abans de les classes. Si el curs s’ha començat amb aparent normalitat ha estat, com també ha dit la Consellera, amb l’esforç desinteressat de professorat i equips directius, que consideren que l’alumnat ha d’estar ben atés per damunt de qualsevol circumstància adversa. Però la sensació de no tindre el temps necessari i de tindre, per contra, falta de suport de les institucions, és molt present entre el professorat.
A més, la Conselleria ha estat publicant ordres i normativa relativa al curs actual fins fa ben poc, la qual cosa ha dificultat encara més començar en condicions òptimes. Veiem, si no, la situació de la Formació Profesional Bàsica: la Conselleria va publicar el DECRET pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l’àmbit de la Comunitat Valenciana al DOGV de l’11 d’agost, període de vacances escolars; el currículum dels diferents títols de FPB són a hores d’ara, com figura a la pàgina de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, sols un esborrany i l’alumnat començarà les classes la setmana del 15 de setembre. Hi ha, doncs, una  contradicció entre la seua actuació i la que demana als centres que confirma la innecessària precipitació en l’aplicació de la LOMCE en el nostre àmbit territorial.
En aquest inici de curs, a més, tota la comunitat escolar de l'IES Pere d'Esplugues de La Pobla Llarga està treballant en unes condicions laborals, que segons la normativa vigent (BOE de 23 d'abril de 1997), no s'ajusten a la legalitat i que han provocat que el Consell Escolar del centre presentara una denúncia davant el Ministeri de Treball i Salut i la sol·licitud a l’INVASAT (Institut Valencià de Salut i seguretat en el treball) que acudisca al centre per fer les comprovacions pertinents. De fet, amb les mínimes anormalment elevades d’aquest setembre, a les 8 del matí la temperatura a les aules ja és de 29ºC, superant àmpliament els 30  a mesura que avança la jornada escolar. Si hi afegim el grau d’humitat propi de la comarca de la Ribera Alta, la sensació tèrmica ateny valors de 40 graus. No és la primera vegada que es pateix calor a classe -de la mateixa manera que en algunes aules en hivern cal treballar amb l’abric posat -, però enguany ha estat especialment difícil desenvolupar el nostre treball, que requereix atenció i concentració, impossibles en aquestes circumstàncies.
La Consellera d’Educació ha afirmat que aquestes temperatures tan elevades són més pròpies de les darreres setmanes de setembre i, per tant, no era previsible aquesta situació. Però, sí açò fóra cert (segons els informes de temperatura de l'Institut de Meteorologia Estatal la primera setmana de setembre es considera una de les més caloroses de l'any), sí que es podia preveure que l'institut ha estat tancat un mes i, per tant, tot l’edifici es troba reescalfat i dos matins no són suficients per ventilar-lo; que dins l’aula s’enjunten moltes persones, aplegant en algun cas a 38, i que les aules no disposen de cap sistema de refrigeració, amb la qual cosa la sensació tèrmica a l’interior és moltes vegades superior a la de l’exterior.  Si, com diu la Consellera, amb l’absència d’aire condicionat a les aules s’intenta protegir la comunitat escolar de reaccions asmàtiques o, fins i tot, de la legionela, caldrà preocupar-se per la salut dels nostres representants polítics, que desenvolupen el seu treball en espais climatitzats amb aquestos sistemes... D’altra banda, el conseller de Sanitat ha afirmat que no tenia constància de casos d’afectats per colps de calor: no estar informat de casos greus no significa que alumnat, professorat i altres treballadors del centre no hagen patit marejos, angoixa i dolors de cap. Només cal fer una visita al centre per comprovar-ho.
És evident que les institucions no són responsables de la situació meteorològica, però sí de no complicar-la, així com de prendre les mesures adequades per reduir-ne l’impacte en situacions extremes, com ara  el cessament de les classes fins que baixen les temperatures a nivells suportables, que també s’ha sol·licitat a la Consellera en l’escrit abans esmentat.
I a aquestos motius se n’afig un altre: per començar el dia 3 de setembre, l’alumnat ha hagut de fer els exàmens de recuperació el mes de juliol, amb sols dues setmanes per preparar les matèries d’un curs –almenys als centres públics-, a diferència de l’alumnat de la resta de comunitats autònomes. No és cert que els resultats hagen millorat, com ha afirmat la Conselleria. Almenys al nostre centre.
En conclusió, si iniciar el curs el 3 de setembre ha suposat improvisació, disminució de la qualitat, augment de les dificultats per a l’alumnat, problemes d’organització, agreujament de les condicions de temperatura a l’aula ... quins són els arguments que donarien suport a tal decisió per part de la Conselleria? Per què no s’ha comptat amb l’opinió del sector de l’educació? No ho preguntem manipulats per partits o sindicats, com la Consellera ha suggerit. Analitzem, pensem i actuem per aconseguir allò que és just. Per això, demanem que s'estudie la possibilitat de tornar al calendari escolar anterior i es compte amb la comunitat educativa per prendre decisions en aquest àmbit. Tots eixirem guanyant.
 
 
 
Carta oberta a la Sra. Català, consellera d’Educació de la Generalitat Valenciana
 
Sra. Català vosté es una consellera jove que ha pensat que tal i com està el seu partit podria ser un valor en alça, i ha volgut promocionar-se intentant ser la primera a fer entrar els alumnes a l’aula i a implantar la LOMQE. Però no li ha eixit bé la jugada i ha mantingut una fugida endavant cada vegada més temerària.
I així, en aquestos dies, l’estratègia seguida per vosté, ens ha permés observar un ampli repertori de les estratègies que fan servir alguns gestors polítics quan s’equivoquen: primer amb la mentida, després donant falsos arguments; per últim, culpant a qui la critica. 
 
La mentida
Primera mentida: era una reivindicació dels directors, de les mares pares i, en general, de tota la comunitat educativa.
Ben al contrari, tots aquestos sectors s’han manifestat en contra de la seua mesura.
Segona mentida: sols hem avançat tres dies el curs respecte al curs passat.
Fals: 6 dies abans en primària i 9 abans en secundària.
Tercera mentida: fa més calor en juny que en setembre.
I com és que les dades de l’INM diuen el contrari? A més, vosté sabrà que després de l’estiu els edificis conserven una temperatura alta, més encara si han estat tancats.
Quarta mentida: l’any passat va fer més calor en la segona quinzena que en la primera.
L’INM novament la posa en evidència: és fals. En tot cas algun dia va ser fer més calor, però de manera puntual.
Cinquena mentida: és una situació normal. Al cap i a la fi, hi ha dies que fa calor i cada vegada que passa no podem parar les classes.
Puntualment és possible, però mai no d’una manera tan intensa i continuada com enguany. La Sra. consellera, que ho és d’Educació –no ho oblidem-, hauria de saber que allò que caracteritza el nostre clima és la variabilitat. Però això sí, una ola de calor és més probable i sufocant en estiu –i estem encara en aquesta estació, no ho perdem de vista- que en el mes de gener. En tot cas, sempre pot fer l’experiment d’avançar encara més el curs, a veure què passa.
Sisena mentida: en tots els centres hi ha un compliment de la normativa d’instal·lacions tèrmiques. Els centres nous tenen sistemes de climatització i els vells s’estan adaptant.
Diga en quins n’hi ha. Els poquíssims centres de Conselleria (normalment de primària) que tenen sistemes de climatització (per a combatre la calor) han sigut els que s’han pagat amb recursos de les AMPA (amb alguna ajuda també dels pocs diners que sobren del menjador).
Setena mentida: els directors i directores poden paralitzar les classes.
Sí? En aquest cas explique els problemes que han tingut els pocs equips directius que van actuar responsablement perquè no es donaven les circumstàncies per treballar en condicions quan els ha enviat la inspecció.
Vuitena mentida: la situació és normal en els centres a pesar de la calor.
Com ho sap? S’ha preocupat per consultar-los? Per visitar-los? No li han arribat les queixes? No s’ha molestat per veure els valors de temperatura i humitat?
Tal vegada, el fet d’estar darrere d’una taula i amb aire condicionat l’haja allunyat de la realitat.
 
Falsos arguments
Primer argument fals: servirà per fer compatible la vida laboral dels pares i la acadèmica dels alumnes.
Els alumnes de primària sí que és veritat que tindran alguns dies més, però els de secundària acabaran també molt més prompte (el 10 de juny). Com compatibilitzaran aleshores els pares i les mares els seus horaris laborals si ja tindran els seus fills a casa? La compatibilitat laboral i familiar és una necessitat que tots els treballadors i treballadores trobem a faltar, però està fora de la capacitat d’aquesta consellera solucionar-la. El problema és molt complex. 
Segon argument fals: augmentant els dies lectius millorarem el sistema educatiu.
La Sra. consellera sembla que no s’ha molestat per veure cap comparativa, perquè alguns dels països amb millors resultats són els que tenen uns períodes lectius més curts i, per contra, alguns que l’allarguen molt, no són precisament els millors de la classe.
Tercer argument fals: el problema se solucionarà quan se’n vaja la calor.
No, el problema se soluciona de dues maneres:
A curt termini, complint la normativa, que estableix que no es pot treballar a més de 27 º i 70 % d’humitat relativa. Hem superat de sobra una variable i l’altra. I com que donar l’ordre de paralitzar les classes hauria suposat que molts sectors li haurien retret la seua magnífica idea, vosté ha optat per “mantenella y no enmendalla”, caiga qui caiga.
A llarg termini cal adequar els centres, perquè la calor (i humitat, en algunes comarques) sembla que ha vingut per a quedar-se. Per això caldria dissenyar els nous centres amb criteris bioclimàtics propis de les nostres latituds, i incorporant sistemes de climatització per a climes càlids com el nostre, no de Suècia.
Quart fals argument: els docents estan polititzant les aules.
Els docents són treballadors (una part d’ells funcionaris) que tenen drets i obligacions. Tenen l’obligació de complir el seu deure, però també tot el dret a exigir unes condicions de treball adequades, tant per al seu alumnat com per a ells, i a denunciar-ho a través dels canals adients. A no ser que la Sra. consellera vulga limitar drets constitucionals.
Per cert, en compte de buscar cada any la foto amb somriures hipòcrites junt als alumnes, per què no ha passat tot un matí amb ells en una aula que semblava un forn? Qui utilitza cada curs de manera partidista de l’educació?
 
Culpar a tothom de les reivindicacions
Primer: la culpa és de la climatologia, no de la Conselleria.
Va demostrar una ignorància extraordinària en confondre climatologia i temps meteorològic, qüestió que qualsevol alumne o alumna de 3r d’ESO li hauria aclarit.
Segon: volen paralitzar les classes perquè els docents no tenen ganes de treballar. Evidentment vosté no ho va dir, perquè per a eixe treball brut ja té alguns voluntaris que li’l fan ben gustosament.
Tercer: realment són els partits polítics i els sindicats els que estaven exagerant la situació. Al cap i a la fi, hi ha eleccions sindicals en desembre, i municipals i autonòmiques en maig.
En efecte, i vosté necessitava un colp d’efecte per promocionar-se electoralment, però què vol que li fem: ha tingut mala sort amb el capritx de la mare naturalesa. De fet, a l’igual que Felip II quan va enviar l’Armada Invencible contra Anglaterra, també podria ara exclamar: “No mandé mis naves a luchar contra los elementos”.
Però amb tot, no és la primera ocurrència brillant que ha tingut: en el seu temps com a consellera n’ha fet de bones: Cultura valenciana en primària, eliminació dels consens sobre bilingüisme, privatització del sistema educatiu, reducció de les ajudes de llibres, reducció de les beques, ...
El problema és que ara, per la seua tossuderia, ha jugat amb la salut dels alumnes i dels docents. I això són paraules majors.
Assemblea de professors/es de l’IES Pere d’Esplugues
 
El Sis Doble no corregeix els escrits que rep. La reproducció d'aquest text és literal; fidel a les paraules, redacció , ortografia i sentit de l'autor/s
  • 0Comentaris
    Imprimir Enviar a un amic

Notícies similars

AFEGIR UN COMENTARI

Escriu en aquest camp el resultat de la suma, en xifra

És obligatori omplir aquesta casella amb un nick o nom real. No utilitzar la paraula "Anònim" o similars

La direcció no apareixerà públicament però ha de ser correcta; en cas contrari, no se editarà el comentari. Es comprobarà l'autenticitat del e-mail, encara que no se farà públic, seguint la nostra política de privacitat.

* El comentari pot tardar a aparéixer perquè ha de ser moderat per l'administrador. * Ens reservem el dret de no publicar o eliminar els comentaris que considerem de mal gust, il•lícits o contraris a la bona fe; així com els de contingut de caràcter racista, xenòfob, d'apologia al terrorisme o que atempten contra els drets humans. * EL SIS DOBLE no té per què compartir l'opinió de l'usuari, ni es fa responsable de les opinions abocades. * Es recomana no abusar de les majúscules ni d'abreviatures. * Els comentaris han de guardar relació amb el tema del qual tracta la notícia. * No s'admeten comentaris de caràcter publicitari.