La Ribera reivindica el seu producte local en un esdeveniment ple de sabor

Viernes, 26 de noviembre de 2021 | e6d.es
• Exposició de productors, xarrada del xef Kiko Moyà, demostració de cuina i masterclass de cocteleria de la mà d'Ivan Talens

 

El Casino Lliberal d'Algemesí va ser l'escenari triat pel Consorci de la Ribera per a celebrar la seua primera trobada entre productors, cuiners, restauradors, tècnics de turisme i representants de les institucions. Un esdeveniment que s'emmarca dins de Gastro Ribera, mes dedicat a la rica gastronomia d'aquesta comarca que pot presumir de qualitat i varietat de productes km0.
La trobada va comptar amb una exposició de productors de la Ribera de Xúquer, que van exhibir des de cítrics tradicionals a més pintorescos, com l'anomenada “mà de Buda”, mel i salses, arròs, formatges i embotits, ginebres i cervesa artesana, i per descomptat kakis, en la seua versió fresca i assecada a mà, coneguda com hoshigaki. Ingredients autòctons que formen part del catàleg de producte km0 elaborat pel Consorci de la Ribera en 2020, i que també es va presentar anit juntament amb el vídeo promocional de turisme gastronòmic de la comarca.
Després, sobre l'escenari, turisme gastronòmic, territori, producte i alta cuina van ser els temes principals d'una trobada entre Kiko Moyà, xef del restaurant L’Escaleta de Cocentaina, que compta amb dues estreles Michelin i tres sols Repsol i la regidora de Turisme de Benicarló, Isabel Cardona; moderada per la periodista gastronòmica Paula Pons.
“La gastronomia és un catalitzador del paisatge i les tradicions, les porta a un plat de la forma més experiencial que pot tenir un client”, assegurava el xef de L’Escaleta, qui també va reivindicar la figura del productor perquè encara que el producte és el protagonista no podria existir sense el productor, sense la forma en la qual es cultiva, sense l'esforç que hi ha darrere. Aqueixa tasca de conscienciació que comença en l'educació dels xavals a les escoles, que vagen al camp a veure com es cultiven els productes. Quan es trenca aqueixa generació i es deixa d'anar al camp és quan ens allunyem d'aquests productes", assenyalava Moyà.
“El turisme gastronòmic és un turisme en alça que revaloritza el territori i premia l'autenticitat dels productes, la sostenibilitat i l'esforç”, assenyalava, Isabel Cardona, regidora de Turisme de Benicarló, localitat que ha desenvolupat un pla director de turisme gastronòmic i està duent a terme una estratègia en aquesta línia. “És fonamental que la gent valore els productes que tenim a casa, el valor que el camp no s'abandone, perquè és una gran font de riquesa”, assenyalava la regidora.
Per a posar fi a la trobada amb el millor sabor, el barman Iván Talens, premi nacional de cocteleria, va crear en directe un còctel amb ingredients de la Ribera de Xúquer al qual va anomenar Ribera Mule. Elaborat amb ginebra, licor de kaki, suc de taronja, suc de llima, sirope d'aranja, aigua de flor del taronger i Ginger Beer perquè, tal com va assegurar el cocteler, “sóc un defensor del valor gastronòmic que té la cocteleria i d'aplicar la despesa valenciana a aquesta”-  
Consorci de la Ribera