Els elevats costos de les matèries primes i l’energia deixen en una situació crítica als hostalers alzirenys

Lunes, 3 de octubre de 2022 | e6d.es
• “El que hem de fer és unir-nos tota l’hostaleria i si hi ha que pujar preus que siga de manera col·lectiva”
 
Els costos de l’energia, l’impacte de la guerra entre Rússia i Ucraïna, i  l’escalada de preus de les matèries primes, no només deixen tocada la butxaca del ciutadà; els negocis també ho senten, tant que en el sector de l’hostaleria alguns qualifiquen la situació d’escac i màxima preocupació.

El Sis Doble ha visitat diversos hostalers de la ciutat d’Alzira per tal de prémer el moment que travessen i, no obstant les dificultats que cap dels entrevistats ha obviat, el desig unànime és que l’actual situació puga reconduir-se en els pròxims mesos albergant l’esperança de poder alçar cap, perquè del contrari auguren el pitjor.

La primera queixa col·lectiva, encara que les visites s’han realitzat de manera individual a cada hostaler, és la pujada del rebut de la llum, “Amb una mitjana de 1.700 euros per mes, el que he tingut que fer és acomiadar a cinc treballadors per a poder equilibrar despeses i beneficis”, ens ha assegurat Àngel Bartolomé, alzireny que regenta diversos bars, així com un dels restaurants més cèntrics d’Alzira, el Velázquez. L’escalada de preus en les matèries primes li ha suposat unes pèrdues de 20.000 euros en l’últim trimestre, cosa que ha tingut que revertir pujant els preus un 10% i eliminant el menú diari. “Agost i setembre han sigut mesos molt durs”, ha sigut altra asseveració d’este reconegut hostaler.

“Hi ha que estar al costat del client, no se li pot repercutir tot a ell

La gent està continguda, eixa és la percepció d’Àngel Botella, encarregat d’Attic, altre dels cèntrics restaurants de la ciutat, qui reconeix que han tingut que elevar els preus, “però no tot el que ha pujat la matèria prima”. Al voltant d’un 5% segons ens ha assegurat, perquè si alguna cosa tenen clara és que hi ha que estar al costat del client, no se li pot repercutir tot a ell. La proximitat de les dates de Nadal, i abans la celebració del 20 de novembre al 18 de desembre de la Copa del Món de Futbol a Qatar, són dos asos en la manega que es guarden a Attic, ja que la celebració dels dinars i sopars de Nadal continuaran fent-se com mana la tradició i, a més, volen aprofitar el tiró del futbol barallant la possibilitat, si l’Ajuntament ho permet, d’instal·lar una pantalla gegant en la terrassa del restaurant per a que se puguen seguir els partits de la Copa del Món. 
 
“El que ara està venent a preus d’abans
no va a poder aguantar així durant massa temps”

Des de El Caramelito tenen clar que la pujada excessiva de la llum no deu repercutir-se en el client, encara que no han tingut més remei que pujar un euro el preu del menú com a mesura de contenció a les altes despeses. “Per a que pugues fer-te una idea hi ha un formatge que en només quinze dies val 4 euros més per quilo”, ens han dit des de la gerència del restaurant per a posar-nos un exemple de conforme està la situació. Davant la preparació d’esdeveniments, altre servei que oferixen, “els preus no deixen de pujar i quan tanques un esdeveniment per a d’ací dos setmanes els preus pactats han quedat obsolets, però tenim clar que no podem demanar al client eixa pujada que experimenten els preus, així que ho assumim i tirem endavant”. Des de El Caramelito esperen que la campanya de Nadal es puga salvar, “perquè la gent venim d’uns anys de pandèmia i tenim moltes ganes d’eixir i estar amb familiars i amics”. Encara que la principal reivindicació és per als col·legues: “El que hem de fer és unir-nos tota l’hostaleria i si hi ha que pujar preus que siga de manera col·lectiva, no uns si i altres no. El que ara està venent a preus d’abans no va a poder aguantar així durant massa temps”.

En agost han fet front a un 40 % més en el rebut de la llum

Urban Lloc i El Lloc, entre pans i cassoletes, tampoc són aliens a la greu situació per la que travessa l’hostaleria. En agost han fet front a un 40% més en el rebut de la llum. El seu gerent coincidix amb que la solució no passa per repercutir al 100% les pujades al client. “És un procés complicat, no sé com eixirem”, s’ha lamentat, per a seguidament albergar un àpex d’esperança al assegurar que “afortunadament a Alzira la gent té moltes ganes d’eixir i hi ha moviment”. Ha optat per eliminar de la carta alguns productes de molta qualitat i que seria inviable oferir als clients als preus de fa un temps, com el polp o el llomello ibèric. Respecte a unir-se tota l’hostaleria no ha dubtat en dir que no és senzill, perquè cada u mira pels seus propis interessos, i s’ha posat com a exemple assegurant que “jo soc el primer que igual no estic d’acord en tot el que es proposa”. No ha volgut aventurar que pot passar al Nadal, “a veure primer que ens depara octubre i novembre”.

La gerent de El Greco, mentre cuina per a servir el menú dels dinars, ens ha dit que ha fet front a una factura de llum del doble que fa uns mesos. Pel que respecta a la clientela assegura que continuen anant a dinar i sopar, però que ara demanen plats més econòmics.  

Per últim, el gerent de La Murada no ha manifestat res diferent a la resta de companys. “Ara després dels mesos estivals estem acoblant-nos i tractant d’estabilitzar els preus”. La solució per la que han optat passa per reduir el servici en les hores de menys faena per a tractar d’equilibrar la situació. Donant el moment en ens trobem “qui no puge el preus mal”, ha dit.

En uns dies anem a veure’ns amb Toni López, representat dels hostalers alzirenys en l’Associació Empresarial d’Alzira per tal de conéixer la seua opinió respecte a la situació que travessa actualment el sector i saber què opina al voltant de què una possible solució per a fer front siga la de la unió de tots els hostalers.
E6D