Una resolució del Tribunal Administratiu Central resol a favor de l'Ajuntament de Sueca

Martes, 7 de marzo de 2017 | e6d.es
• En dues de les quatre impugnacions presentades per l'empresa del servei de neteja viària


L'Ajuntament de Sueca celebrarà el proper divendres, 10 de març, a les 9 hores del matí un ple extraordinari amb motiu de la resolució del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals de Madrid, el qual ha resolt un recurs presentat per l'empresa URBASER SA contra el plec de condicions administratives per a la contractació del servei de neteja viària, recollida de residus i transport a planta del tractament de l'Ajuntament de Sueca. L'esmentada empresa va impugnar quatre aspectes del plec de condicions de les quals el Tribunal ha dictaminat al seu favor en dues. La primera fa referència a la clàusula que al·ludeix a la puntuació de les propostes econòmiques de les empreses, on el plec de condicions contemplava que un 10% per sota del preu de licitació podia considerar-se una oferta desproporcionada o baixa temerària. El Tribunal ha resolt la modificació d'este punt, atés que segons el seu criteri podria afectar la competència entre les empreses concursants, “vulnerant el principi de competència efectiva entre els licitadors”.
En segon lloc, en contra del plantejat al plec de condicions a l'article 59 que exigia que els licitadors haurien de comptar amb instal·lacions pròpies o llogades per a les seues funcions en el terme municipal de Sueca, el Tribunal determina que esta clàusula d'arrelament territorial o localització de les instal·lacions no està justificada encara que admeten que “si bé seria el més normal que les esmentades instal·lacions s'ubicaren dins de la població, no és impossible que també es puga prestar el servei amb la mateixa qualitat, tenint situades les instal·lacions a localitats limítrofes o properes”.
En relació a estes impugnacions, les altres dues efectuades contra el plec de condicions no han estat considerades negativament pel tribunal, resultant favorables a l'Ajuntament de Sueca. A la primera d'estes accepten la fórmula dissenyada per l'òrgan de contractació, el consistori, per a l'atribució de punts en consideració al preu. En este punt, la companyia URBASER SA estimava que la proposta econòmica amb el tipus de licitació deuria ser valorada amb zero punts mentre que el Tribunal dóna la raó al consistori suecà al·legant que la fórmula utilitzada en el plec de condicions estableix un criteri proporcional que permet l'atribució de 40 punts a l'oferta que ha presentat el preu més baix i a la resta de propostes els punts se'ls assignaran de forma inversament proporcional a l'oferta més baixa.
En el mateix sentit, el Tribunal resol favorablement al plec de condicions de l'Ajuntament de Sueca en relació als criteris del projecte depenents d'un judici de valor que concedia 15 punts al servei de neteja viària, 15 punts al servei de la recollida de residus, 5 punts a l'organització del servei, mitjans humans i materials i 3 punts al projecte de millora contínua i sostenibilitat, tots ells detallats exhaustivament.
L'empresa defensava la impugnació d'este punt, tot afirmant que els criteris de valoració resultaven indefinits, al contrari del que resol el Tribunal que assenyala que els esmentats criteris d'adjudicació estan fixats amb precisió i el necessari nivell de concreció en el plec, permetent als licitadors conéixer anticipadament quines són les regles precises que regiran la valoració de les seues ofertes i evitant que es puguen produir arbitrarietats en l'esmentada valoració.
La modificació exigida pel Tribunal de Madrid significarà començar de nou amb el procediment. El document modificat s'haurà d'aprovar novament pel ple de l'Ajuntament de Sueca i tot seguit s'enviarà al DOUE, el Diari Oficial de la Unió Europea. A partir d'este moment hauran de transcórrer 40 dies perquè les empreses puguen modificar la seua oferta, si ho estimen oportú, i presentar-la de nou al consistori per a concursar.
Des del consistori, la regidora de Medi Ambient i Neteja Viària i responsable del plec de condicions, Isabel Jiménez, assenyala que l'Ajuntament ha d'adaptar-se a les exigències normatives que marca la llei i que, en esta ocasió, com en molts altres tipus de contractació, les empreses estan en el seu dret d'impugnar allò amb que discrepen i l'Ajuntament, per la seua part, està obligat a acceptar les resolucions dels tribunals. Això, no obstant, des del departament s'ha actuat amb la màxima diligència de manera que esta resolució administrativa afecte el menys possible a la planificació prevista per a la renovació del nou contracte de neteja viària i recollida de residus, a això s'afegeix també que contractualment tot el plec de condicions està fiscalitzat amb el vistiplau del departament d'Intervenció i la Secretària de l'Ajuntament.
Ajuntament de Sueca