| Edició núm. | Any: 12 | Notícies: | Fotografies: | Comentaris d'usuaris:

 19/10/2015

POBLACIONS » General » Social

"La Ribera en bici" demana una Xarxa per a Ciclistes i Vianants que unisca tots els pobles de la Ribera

Així ho han demanat al president i tècnics de la Mancomunitat en la reunió celebrada recentment a la seu d'Alzira


._000395



._000400
La Ribera en Bici i l'Associació Muntanyeta dels Sants-Acció Ecologista Agró volen que la Mancomunitat i els Ajuntaments de la Ribera del Xúquer fomenten la bicicleta i el caminar, així ho han demanat al president i tècnics de la Mancomunitat en la reunió celebrada esta mateixa setmana a la seu d'Alzira. Els ecologistes reivindiquem mesures com la pacificació del trànsit als municipis riberencs i que es complete una Xarxa per a Ciclistes i Vianants que unisca tots els pobles de la Ribera, són temes pendents que haurien de fer-se realitat durant la present legislatura.
La pacificació del trànsit implicaria conscienciar els ciutadans perquè sols agafen els autos quan realment siga necessari. A més es poden declarar bici-vianants les àrees interiors dels municipis, que solen ser centres històrics i així s'aprofitarien millor. En la resta dels cascs urbans s'hauria de limitar la velocitat màxima a 30 km/h, més segurs per a tots i que a penes originarien retràs en els desplaçaments intraurbans perquè la velocitat mitjana dins les ciutats no supera els 25 km/h. I també es poden iniciar accions com els Diumenges Sense Cotxes, de 10 a 18 hores per exemple, amb l'objectiu de permetre a la població gaudir de la ciutat sense perill. Són mesures molt positives que no costarien diners i que estan aplicant-se ja en moltes ciutats europees i espanyoles.
Respecte a la Xarxa per a Ciclistes i Vianants, primer s'han de connectar bé els cascs urbans amb els seus polígons i llocs d'interès periurbans de forma segura per a ciclistes i vianants. Després cal completar la xarxa interurbana per a connectar directament tots els municipis; en realitat no s'han de fer molts carrils-bici perquè ja en tenim alguns i molts camins rurals quasi rectes servixen parcialment; no és cosa de malbaratar milions i fanecades sinó de fer els trams imprescindibles, evitant que passe com abans que es feren alguns carrilets inservibles per estrets, massa meandritzants o mal situats.
Un exemple concret: d'Alzira a Algemesí ja hi ha el camí de Berca aprofitable i sols es necessita una passarel•la elevada sobre la carretera C-43, una altra a nivell dels camps per a creuar el riu Verd i un trosset de camí per a connectar amb el centre del polígon de la ITV; menys d'un km en total. Així s'evitaria la CV-42, que està molt transitada i suposa un cert risc per a ciclistes i vianants.
Dins la Xarxa s'haurien d'inserir les dues Vies Verdes que demanem des de fa anys: la de La Pobla-Manuel-Xàtiva (11 km de via fèrria recentment abandonada) i la de Carcaixent-Alzira-La Barraca-Benifairó-Tavernes (20 km de via estreta 50 anys abandonada), que unirien la Ribera amb les comarques veïnes. Aquesta segona caldria vore com completar-la perquè únicament està previst fer-ne el tram entre la Barraca i el Portijol (4'7 km), quelcom absolutament insuficient i ineficaç (per això continua la recollida de signatures).
També hi ha la possibilitat d'obrir la Via Verda o Camí del Riu Xúquer aprofitant les motes, malecons i camins de servei actuals que voregen el riu i la Séquia Reial; sols cal acabar de connectar-los bé. Tant aquest Camí com les Vies Verdes anteriors serien molt apropiades per a fomentar ací el turisme rural, l'esport, l'educació ambiental, etc.
Considerem que a Europa ja potencien l'ús de la bicicleta pels seus múltiples beneficis de salut, ecològics, urbanístics i econòmics, i és de suposar que ho faran més després de la recent Cimera del Ciclisme que la UE ha celebrat a Luxemburg. I encara més a partir de la propera Cimera Mundial del Clima que s'ha de celebrar en París a partir del 30 de novembre, per cert que a França ja paguen quilometratge als qui van al treball en bici.
Promoure la bici i el caminar no és per capritx o per hobby sinó perquè resulta molt saludable, barat, alliberador i fins i tot rendible econòmicament pel turisme que pot atraure des de la costa. Per altra banda és imprescindible reduir el transport motoritzat si volem evitar la contaminació atmosfèrica que embruta les nostres ciutats i origina milers de morts prematures a Espanya cada any.
Una altra raó fonamental per a fomentar la bici i el caminar és que necessitem aturar el calfament global i local, que està accelerant i el patim ja en la comarca. No oblidem que aquest estiu ha sigut el segon més calorós de la sèrie de mesures històriques, amb el mes de juliol més calorós de tots, superant en 2'5 ºC la temperatura mitjana del mes i en 0'3 ºC la màxima absoluta anterior corresponent a l'agost de 2003. Són rècords de calor que venen succeint-se durant les últimes dècades, amb uns efectes cada volta més perjudicials per a tots: problemes de salut, augment de plagues, major ús de plaguicides, més contaminació ambiental, augment de despeses agrícoles, més incendis forestals, etc. I de seguir així, l'Agència Espanyola de Meteorologia preveu que les temperatures mitjanes poden arribar a pujar fins a 6 ºC més durant el present segle; i si ara, amb 1ºC d'increment mitjà ja comencem a patir greus problemes, quan les temperatures pugen altres 5ºC més la situació pot resultar insostenible, insuportable, especialment al PV que està en greu risc de desertificació.
A les nostres terres el sector que més CO2 i d'altres gasos hivernacle emet és el transport motoritzat, responsable d'un 30% de les emissions totals. I a la Ribera ja en tenim infraestructures suficients per als automòbils: autopista AP-7, Autovia de la Mediterrània, carreteres nacionals, comarcals i locals, tren Renfe, tren FGV i AVE (aquest últim sense funcionar encara, malgrat tantíssims milions com ha costat). Per tant sols falta l'adequada Xarxa per a Ciclistes i Vianants que demanem La Ribera en Bici i l'Associació Muntanyeta dels Sants-AEA, una Xarxa que vindria a costar l'equivalent a un parell de km d'AVE...
En definitiva, els ecologistes estem oberts a col•laborar en conscienciar la població i en aportar les opinions dels usuaris de la bici en tots els projectes que es vagen desenvolupant des de la Mancomunitat i els Ajuntaments, incloent el Pla Director de Vies per a Ciclistes i Vianants que hauria de fer-se inicialment. També estem disposats a participar en el grup de treball de la Mancomunitat per a fomentar la bicicleta i el caminar en la comarca.
La Ribera en Bici


 
El Sis Doble no corregeix els escrits que rep. La reproducció d'aquest text és literal; fidel a les paraules, redacció , ortografia i sentit de l'autor/s
  • 0Comentaris
    Imprimir Enviar a un amic

Notícies similars

AFEGIR UN COMENTARI

Escriu en aquest camp el resultat de la suma, en xifra

És obligatori omplir aquesta casella amb un nick o nom real. No utilitzar la paraula "Anònim" o similars

La direcció no apareixerà públicament però ha de ser correcta; en cas contrari, no se editarà el comentari. Es comprobarà l'autenticitat del e-mail, encara que no se farà públic, seguint la nostra política de privacitat.

* El comentari pot tardar a aparéixer perquè ha de ser moderat per l'administrador. * Ens reservem el dret de no publicar o eliminar els comentaris que considerem de mal gust, il•lícits o contraris a la bona fe; així com els de contingut de caràcter racista, xenòfob, d'apologia al terrorisme o que atempten contra els drets humans. * EL SIS DOBLE no té per què compartir l'opinió de l'usuari, ni es fa responsable de les opinions abocades. * Es recomana no abusar de les majúscules ni d'abreviatures. * Els comentaris han de guardar relació amb el tema del qual tracta la notícia. * No s'admeten comentaris de caràcter publicitari.