Carcaixent i Alzira no estaran connectades per la Via Verda amb La Barraca d’Aigües Vives

Lunes, 5 de octubre de 2015 | e6d.es
• La Ribera en Bici continua recollint signatures per a donar-li força a l’iniciativa



Com que no teníem clar el que ací i en Madrid plantejaven fer respecte a la Via Verda (VV) Ribera-Safor, des de la Ribera en Bici enviàrem una carta interessant-nos per la situació del projecte i finalment ens han contestat. Textualment ens diuen açò:
“La Mancomunitat de la Ribera Alta i Municipi de la Safor manifestaren a aquest Ministeri (d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient), per mig de la Generalitat Valenciana, l'interés en incloure el tram de l'Antic Trenet que discorria entre Alzira (Barraca d'Aigües Vives) i Benifairó en la Xarxa de Camins Naturals, i una vegada valorada la idoneïtat del tram per als objectius del Programa de Camins Naturals, amb data de 25/5/2015 s'aprovà la llei 9/2015 i en la seua disposició final sèptima es declaren d'interés general les obres per a la construcció de camins naturals en diverses comunitats autònomes, entre els quals es troba el Camí Natural de l'Antic FC entre Alzira i Benifairó (València).
La declaració és el primer pas per a la tramitació administrativa de l'expedient, però l'execució del tram queda supeditada a l'aprovació del pressupost corresponent en el moment que les partides pressupostàries ho permeten”.
Doncs bé, amb aquesta resposta queden clares dues coses poc favorables:
1. Que el tram aprovat correspon únicament al tram de la Barraca a Benifairó, la tercera part del que nosaltres estem demanant fa anys, deixant fora tot el tram inicial entre Carcaixent i Vilella-Alzira fins la Barraca, i també el tram final des de Benifairó fins a Tavernes.
2. Que l'execució depén de que en Madrid es dignen pressupostar els diners que puga costar la recuperació del tram, sense cap data concreta prevista. La qual cosa, tenint en compte la sensibilitat que en aquest tema té el govern actual, pot fer que el projecte s'allargue sine die...
La qüestió immediata es: de què servix un trosset de VV que no connecta amb Carcaixent ni amb Vilella-Alzira? Si per anar a la Barraca s'ha d'agafar la molt transitada i perillosa carretera CV-50, pocs arribaran a utilitzar la VV. Encara més: de què servix esta VV si tampoc podem arribar a Tavernes ni al carril bici posterior que conduïx cap a les platges? A Benifairó es talla i ens deixa també en mig de la CV-50, que no és gens recomanable per als ciclistes. Per tant, un tram com el que plantegen fer no servix pràcticament per a res!
Per què han capat així la proposta inicial, que ja era humil i no demanava els 60 km complets entre Carcaixent i Dénia? Probablement per la desídia dels ajuntaments anteriors de Carcaixent, Alzira i Tavernes, perquè açò de la bici i les VV era una cosa massa moderna per a ells, encara enlluernats pels automòbils. Potser també perquè en eixos trams inicial i final, després de 50 anys d'abandonament de la vieta, han desaparegut alguns trossos per diverses raons, a més la vieta travessava la carretera en un punt abans de la Barraca i en un altre desprès de Benifairó; tot el qual complica la recuperació d'algun tram però no massa perquè en altres llocs d'Espanya s'han recuperat traçats igual o encara més complicats, açò no suposa cap problema irresoluble perquè les carreteres es poden travessar amb passarel·les elevades o passos subterranis i els trossos desapareguts es poden recuperar comprant-los als camperols afectats. Tampoc és realment un problema econòmic perquè comprar alguna línia de tarongers costa ben poc i recuperar els 20 km suposaria molt menys del que pot costar 1 sol km de qualsevol autovia o AVE.
I ara què podem fer? Doncs tal vegada podríem demanar al Ministeri que amplie el projecte a tot el tram entre Carcaixent i Tavernes. O per a no endarrerir-ho més la Conselleria podria acabar els dos trams no inclosos, al cap i a la fi també volia gastar-se 2'5 milions d'€ en desdoblar innecessàriament 626 metres de l'Avinguda de la Ribera. En qualsevol dels casos, el ciutadans responsables i conscienciats hem de seguir pressionant perquè els ajuntaments despenjats demanen a la Conselleria o al Ministeri els trams que queden per a completar i fer vàlida la VV.
Arguments ens sobren, als que ja apuntàrem en la
petició de signatures podem afegir que el calfament global accelera i va camí de convertir en un desert el PV (recordem com ha sigut aquest estiu), per a evitar-ho hem de reduir les emissions de gasos hivernacle i ací el sector que més emet és precisament el transport motoritzat, per tant estem tots obligats a reduir l'ús dels automòbils i potenciar la bici i el transport públic. Ja hi ha prou d'asfalt i formigó, plantem arbres autòctons i anem en bici sempre que puguem!
Tan senzill que és i quant que compliquen estes coses. A Espanya ja hi ha
més de 100 VV i són un èxit de visites, turisme i ecologia; la del Carrilet en Girona, per exemple, rep al voltant d'un milió de visitants cada any. I al PV també hi ha ja 14, inclosa la d'Ulls Negres que és la més llarga d'Espanya. Però ací, per a la VV Ribera-Safor tot són problemes, retards i retalls!
Hem de canviar això, perquè els riberencs no som menys que els demés. I de moment en la
Ribera en Bici continuarem recollint signatures, invitant els col·lectius locals a sumar-se a la iniciativa per a donar-li força i pressionant els nous ajuntaments perquè s'impliquen a fons i facen prompte realitat el projecte.
La Ribera en Bici