150 anys de la posada en funcionament del tram-way "El trenet Carcaixent - Dénia"

Martes, 21 de enero de 2014 | e6d.es
• El proper dia 7 de febrer s’acompliran 150 anys del naixement del primer tram-way de via estreta d’Espanya i amb el trajecte més llarg de tracció animal

._000253
El proper dia 7 de febrer s’acompliran  150 anys del naixement del primer tram-way de via estreta d’Espanya  i amb el trajecte més llarg de tracció animal . Fou al dia següent  8 de febrer de any 1864, quan per primera vegada arrossegat per  rossins  començava l’aventura de l’anomena’t  durant un llarg període  de temps entranyablement: “trenet Carcaixent-Dénia”. Al diari de l’època “La Iberia” de 5 de febrer de 1864 podem llegir:
“El día 4 del actual debe tener efecto la inauguración del tram-way de Carcagente, importante vía que termina en Denia, y que uniendo las dos provincias de Alicante y Valencia, está destinado a ofrecer ventajas a entrambas”.
Finalment el dia 8  va començar a funcionar la línia .Resulta curiós el cartell que realitzaren per a donar publicitat a l’esdeveniment,   el qual s’hi conserva a l’arxiu històric de Gandia:
” El día 8 de Febrero del corriente año 1864 se abrirá la Sección de Carcagente a Gandía a la circulación de los trenes de viajeros y mercancías. Dicho trayecto comprende las estaciones de Carcagente, Tabernes de Valldigna, Jeresa y Gandia. La de Jeresa por ahora no hará servicio”.
L’any 1881 els cavalls foren substituïts per màquines a vapor , algunes de les quals funcionaren durant 80 anys. L’11 de juliol de 1969 es va tancar el tram Carcaixent- Gandia i el 10 de febrer de 1974 el tram Gandia- Dénia. El carcaixentí    Francisco Timor fou el maquinista de l’últim viatge.  L'interventor era Armando Lemos.  Només tres ciutadans viatjaren, a més del maquinista Francisco Timor i ell mateix, van realitzar l'últim trajecte del tren que partia de Gandia, cap Oliva, el Molinell, el Verger, El Palmar fins arribar a l'estació de Dénia. El bitllet costava 32 pessetes i només un dels tres viatgers va baixar a Dénia.
Hauria estat una bona noticia celebrar els 150 anys,  sense la  desaparició del trenet,  però aquesta és una altra història...
Francesc E. Cogollos i Aranda