| Edición diaria núm: | Año: 8 | Noticias: | Fotografías: | Comentarios de usuarios:

Martes, 21 de enero de 2014

POBLACIONES » Carcaixent » 150 anys de la posada en funcionament del tram-way "El trenet Carcaixent - Dénia"
» Historia, Patrimonio, Costumbrismo y Pasado

150 anys de la posada en funcionament del tram-way "El trenet Carcaixent - Dénia"

El proper dia 7 de febrer s’acompliran 150 anys del naixement del primer tram-way de via estreta d’Espanya i amb el trajecte més llarg de tracció animal


._000253
El proper dia 7 de febrer s’acompliran  150 anys del naixement del primer tram-way de via estreta d’Espanya  i amb el trajecte més llarg de tracció animal . Fou al dia següent  8 de febrer de any 1864, quan per primera vegada arrossegat per  rossins  començava l’aventura de l’anomena’t  durant un llarg període  de temps entranyablement: “trenet Carcaixent-Dénia”. Al diari de l’època “La Iberia” de 5 de febrer de 1864 podem llegir:
“El día 4 del actual debe tener efecto la inauguración del tram-way de Carcagente, importante vía que termina en Denia, y que uniendo las dos provincias de Alicante y Valencia, está destinado a ofrecer ventajas a entrambas”.
Finalment el dia 8  va començar a funcionar la línia .Resulta curiós el cartell que realitzaren per a donar publicitat a l’esdeveniment,   el qual s’hi conserva a l’arxiu històric de Gandia:
” El día 8 de Febrero del corriente año 1864 se abrirá la Sección de Carcagente a Gandía a la circulación de los trenes de viajeros y mercancías. Dicho trayecto comprende las estaciones de Carcagente, Tabernes de Valldigna, Jeresa y Gandia. La de Jeresa por ahora no hará servicio”.
L’any 1881 els cavalls foren substituïts per màquines a vapor , algunes de les quals funcionaren durant 80 anys. L’11 de juliol de 1969 es va tancar el tram Carcaixent- Gandia i el 10 de febrer de 1974 el tram Gandia- Dénia. El carcaixentí    Francisco Timor fou el maquinista de l’últim viatge.  L'interventor era Armando Lemos.  Només tres ciutadans viatjaren, a més del maquinista Francisco Timor i ell mateix, van realitzar l'últim trajecte del tren que partia de Gandia, cap Oliva, el Molinell, el Verger, El Palmar fins arribar a l'estació de Dénia. El bitllet costava 32 pessetes i només un dels tres viatgers va baixar a Dénia.
Hauria estat una bona noticia celebrar els 150 anys,  sense la  desaparició del trenet,  però aquesta és una altra història...
Francesc E. Cogollos i Aranda
El Seis Doble no corrige los escritos que recibe. La reproducción de este texto es literal; fiel a las palabras, redacción, ortografía y sentido del autor/es.
  • 0Comentario
    Imprimir Enviar a un amigo
  • Compartir

Noticias similares

AÑADIR UN COMENTARIO

* Escribe en cifra el resultado de la suma en el campo.

* Es obligatorio cumplimentar esta casilla con un nick o nombre real. No utilizar la palabra "Anónimo" o similares.

* La dirección no aparecerá públicamente pero debe ser válida. En caso contrario no se editará el comentario. Se comprobará la autenticidad del e-mail, aunque no se hará pública, siguiendo nuestra política de privacidad.

* El comentario puede tardar en aparecer porque tiene que ser moderado por el administrador. * Nos reservamos el derecho de no publicar o eliminar los comentarios que consideremos de mal gusto,    ilícitos o contrarios a la buena fe; así como los que contengan contenidos de carácter racista, xenófobo, de    apología al terrorismo o que atenten contra los derechos humanos. * EL SEIS DOBLE no tiene por qué compartir la opinión del usuario, ni se hace responsable de las opiniones    vertidas. * Se recomienda no abusar de las mayúsculas ni de abreviaturas. * Los comentarios tienen que guardar relación con el tema del que trata la noticia. * No se admiten comentarios de carácter publicitario.