El Concurs de Sueca 'amb la paella a la fi del món'

Miércoles, 7 de marzo de 2018 | e6d.es
• El certamen gastronòmic degà de l'estat espanyol, que enguany arriba a la seua 58 edició, s'ha presentat hui oficialment a la capital arrossera

._000305

._000349
Onze semifinals confirmades, huit països, quatre continents, milers i milers de quilòmetres per recórrer, i centenars de paelles que es prepararan arreu del món sota la recepta original de l’autèntica paella valenciana. Estes són les xifres de la 58 edició del Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca que ha donat hui el tret d’eixida, de nou, a l'escenari privilegiat de la Muntanyeta dels Sants, un dels miradors més bells de la comarca, des d’on es divisa un horitzó infinit d’arrossars. En unes setmanes, el certamen, patrocinat per l’Agència Valenciana del Turisme de la Generalitat Valenciana i el Patronat de Turisme de la Diputació de València, València Turisme, encetarà la seua competició.
L'alcaldessa, Raquel Tamarit; el regidor responsable del Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca, Vicent Baldoví; el mestre paeller, Jesús Melero i Miguel Sanfeliu, de Socarrat Studio, l'equip encarregat de la imatge del certamen culinari, han comparegut este migdia davant dels mitjans de comunicació per presentar-ne la nova edició.
“Els suecans ho tenim clar, amb la paella a la fi del món” ha manifestat la primera autoritat local referint-se al certamen suecà que ha aconseguit traspassar totes les fronteres. “I sí, quan diem totes les fronteres, són totes les fronteres” ha assegurat Tamarit i ha continuat “hem fet d’un plat nascut a la nostra terra, el plat més internacional, passant de l’ultralocalisme a l’universal en este context de progressiva globalització. Alguns diuen que només els valencians posseïm el secret de la seua elaboració, no sabem si és del tot meritori atribuir-nos això, però almenys sí podem afirmar que som nosaltres, des del Concurs, aquells que hem treballat amb més esforços per difondre el nostre plat arreu del món i dignificar la seua recepta autèntica”.  En este punt, l’alcaldessa de la ciutat ha volgut fer menció especial a tots els actors que han contribuït a l’èxit d’esta missió, des de l’equip organitzador del certamen a les empreses i institucions patrocinadores, les ambaixades del Concurs, els participants, els mitjans de comunicació i l’Ajuntament de Sueca.

Un cartell amb història
El cartell anunciador de l’esdeveniment vol retre enguany homenatge a la història local. La Fira i Festes de Sueca s’anunciaven tradicionalment amb uns cartells de gran format, molt historiats i amb varietat de tipografies per a presentar el programa d’activitats. És per esta raó que el cartell oficial del 58 Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca es presenta a imatge i semblança d’estos cartells primigenis, precisament enguany que s’han restaurat quatre exemplars centenaris, rescatats entre els expedients de l’Arxiu Municipal de Sueca. Els cartells, espectaculars, permaneixen exposats i poden visitar-se al saló de plens de l’Ajuntament de Sueca.
Segons ha explicat el representant de Socarrat Studio, la nova imatge del Concurs fa un viatge en el temps, adaptant-se a les formes de la tradició cartellística del segle passat, i presentant dos formats de pòster diferents. El primer, que servirà d’imatge també per a les semifinals internacionals del certamen, apel·la a l’autèntica paella valenciana, tot destacant-ne els seus ingredients de sempre com a icones de la nostra gastronomia i donant preeminència a les culleres de fusta, buscant també eixe punt de tradició a l’hora de degustar-la. El segon, ja de gran format i amb una alçada de gairebé dos metres, recull la imatge principal de l’anterior per a repassar a continuació el programa d’activitats real que tindrà lloc al Passeig de l’Estació durant tot el cap de setmana del 15 i el 16 de setembre, data de la gran final d’enguany.

El Gran Tour de la Paella
La cita també ha aprofitat per presentar el calendari oficial de les semifinals internacionals confirmades fins a dia de hui. El regidor titular del certamen, Vicent Baldoví, i el coordinador gastronòmic, Jesús Melero, han anunciat el que s’ha anomenat “El Gran Tour de la Paella”, un lema en perfecta sintonia amb l’espectacularitat de la imatge de l’actual edició.
El certamen començarà la seua maratoniana gira mundial el pròxim més d’abril a Costa Rica, on el mateix regidor ha confirmat la seua assistència. El país serà seu del certamen per segon any consecutiu. I al mateix més d’abril serà Tasmània, un dels estats d’Austràlia, la seu que acollirà per quarta vegada una altra de les semifinals.
El mes de maig es presenta intens, amb quatre semifinals més. San Diego, que repeteix als Estats Units; Japó, en la seua cinquena edició; i com a novetat, una de les dos semifinals que se celebraran enguany a Mèxic, la de la ciutat de Querétaro. També en maig, després de l’èxit de la primera edició, l’organització ha programat la segona semifinal digital, amb la col·laboració del grup de Facebook “paellas i arroces”.
Ja a l’estiu, serà el torn de França. El país veí acollirà, per segona vegada, una de les semifinals. Després vindran tres noves estrenes més: Perú, Los Angeles (EUA) i Orange County (EUA). El pròxim mes d’agost Parras (Mèxic) tancarà el cicle de semifinals internacionals, estrenant-se també com a seu.

“Un Concurs que dóna i rep premis”
La diputada provincial de Turisme, la suecana Pilar Moncho, que no ha pogut assistir-hi per motius d'agenda, ha fet arribar el seu missatge a través de les noves tecnologies. “El Concurs de Sueca és un certamen que dóna i rep premis” ha manifestat, tot recordant l’últim guardó concedit a Jesús Melero des de la Federació d’Oci, Turisme, Joc i Activitats Recreatives (FOTUR), per la tasca incansable de promoció de la nostra gastronomia. “El Concurs de Sueca és referència per a molts pobles i ciutats que volen organitzar concursos de gastronomia” ha conclòs.
El Patronat de Turisme de la Diputació de València, València Turisme, col·laborarà un any més patrocinant el premi a la Millor Paella elaborada per un cuiner local.
Enguany, a més, s'han incorporat també al patrocini oficial del Concurs, Arròs Tartana, una marca que treballa amb tècniques tradicionals de conreu en el mateix Parc Natural de l'Albufera i Túria, la cervesa clàssica valenciana. Amb açò, el Concurs demostra, una vegada més, la seua aposta ferma pels productes autòctons.
Ajuntament de Sueca